
Від вітряків щороку гинуть сотні тисяч птахів: що може допомогти вберегти 70% пернатих
Вітрова енергія є порівняно дешевим і дієвим джерелом альтернативної енергії. Втім сотні тисяч птахів щороку гинуть, стикаючись із лопастями на високій швидкості. Група вчених із Норвегії та Швеції виявила дуже простий спосіб уберігання тварин від загибелі: потрібно пофарбувати лопасті вишки в чорний колір (замість традиційного білого). Про це йдеться в їхньому дослідженні у виданні Ecology and Evolution, пише Громадське
Від вітрових електростанцій щороку гинуть птахи — за різними оцінками, від 100 до 500 тисяч (кажанів, до речі, більше). Річ у тім, що вітрові електростанції будують у вітряних місцях, які також полюбляють птахи. Вони залітають на вітрову ферму, потрапляють у рухомі лопасті вишки і гинуть. Як правило, «жертвами» ВЕС стають великі хижі птахи — орли, яструби тощо.
Насправді ВЕС — не найбільші техногенні винуватці смерті птахів: у турбіни теплових електростанцій їх потрапляє в кілька разів більше. Та й птахи ще частіше стикаються з літаками та прозорими поверхнями, ніж із лопастями вітрових турбін. Утім у прийдешні роки, як очікується, їх побудують більше, а тому вчені шукають можливості уникнути загибелі птахів таким чином.
[caption id="attachment_14443" align="alignnone" width="760"]
Фото: Wikipedia[/caption]
Роель Мей із Норвезького інституту природничих досліджень разом із колегами звернув увагу на метод «пасивних» візуальних підказок. Вони теоретично можуть збільшити видимість ротора, а отже, птахи заздалегідь їх уникатимуть. У своєму дослідженні вони вирішили перевірити гіпотезу американського вченого Вільяма Годоса: тоді він вказав, що перефарбування однієї з лопастей ротора в чорний робить його видимішим і може запобігти зіткненню з ним птахів.
Свій експеримент Мей із колегами почали ще 2013-го на діючій вітровій фермі Смьола в Норвегії, яка складається із 68 вітрових турбін. Одну з лопастей ротора на чотирьох турбінах пофарбували в чорний колір,. Після цього вчені порівняли кількість загиблих птахів від цих турбін до і після перефарбування протягом семи з половиною років.
[caption id="attachment_14442" align="alignnone" width="604"]
Фото: Roel May et al. / Ecology and Evolution[/caption]
Як наслідок, на всіх «пофарбованих» турбінах кількість загиблих птахів зменшилася загалом на понад 70%, причому вони ніяк не впливали на смертність птахів на сусідніх турбінах (це виключає припущення, що птахи помічали пофарбовані лопасті в останню мить). Тож учені висновують, що так звані «пасивні» візуальні підказки можуть застосовуватися для попередження смертей птахів від лопастей ВЕС.
Утім дослідження має кілька суттєвих обмежень. По-перше, воно здійснювалося лише не одній вітровій фермі, а тому Мей із колегами радять відтворити його в іншому середовищі й порівняти результати.
По-друге, технічно фарбувати лопасті ротора дуже складно: потрібно обрати погоду, коли вони не будуть обертатися, аби не наразити на ризик не лише птахів, а й людей. Автори пропонують фарбувати лопасті ще на етапі їх виробництва.
І по-третє, поки невідомо, чи не спостерігатиметься такий же ефект у разі, якщо використати не чорний, а, приміром, червоний (як у авіації) чи зелений (аби вони були менш помітні для людського ока) кольори.
Від вітрових електростанцій щороку гинуть птахи — за різними оцінками, від 100 до 500 тисяч (кажанів, до речі, більше). Річ у тім, що вітрові електростанції будують у вітряних місцях, які також полюбляють птахи. Вони залітають на вітрову ферму, потрапляють у рухомі лопасті вишки і гинуть. Як правило, «жертвами» ВЕС стають великі хижі птахи — орли, яструби тощо.
Насправді ВЕС — не найбільші техногенні винуватці смерті птахів: у турбіни теплових електростанцій їх потрапляє в кілька разів більше. Та й птахи ще частіше стикаються з літаками та прозорими поверхнями, ніж із лопастями вітрових турбін. Утім у прийдешні роки, як очікується, їх побудують більше, а тому вчені шукають можливості уникнути загибелі птахів таким чином.
[caption id="attachment_14443" align="alignnone" width="760"]

Роель Мей із Норвезького інституту природничих досліджень разом із колегами звернув увагу на метод «пасивних» візуальних підказок. Вони теоретично можуть збільшити видимість ротора, а отже, птахи заздалегідь їх уникатимуть. У своєму дослідженні вони вирішили перевірити гіпотезу американського вченого Вільяма Годоса: тоді він вказав, що перефарбування однієї з лопастей ротора в чорний робить його видимішим і може запобігти зіткненню з ним птахів.
Свій експеримент Мей із колегами почали ще 2013-го на діючій вітровій фермі Смьола в Норвегії, яка складається із 68 вітрових турбін. Одну з лопастей ротора на чотирьох турбінах пофарбували в чорний колір,. Після цього вчені порівняли кількість загиблих птахів від цих турбін до і після перефарбування протягом семи з половиною років.
[caption id="attachment_14442" align="alignnone" width="604"]

Як наслідок, на всіх «пофарбованих» турбінах кількість загиблих птахів зменшилася загалом на понад 70%, причому вони ніяк не впливали на смертність птахів на сусідніх турбінах (це виключає припущення, що птахи помічали пофарбовані лопасті в останню мить). Тож учені висновують, що так звані «пасивні» візуальні підказки можуть застосовуватися для попередження смертей птахів від лопастей ВЕС.
Утім дослідження має кілька суттєвих обмежень. По-перше, воно здійснювалося лише не одній вітровій фермі, а тому Мей із колегами радять відтворити його в іншому середовищі й порівняти результати.
По-друге, технічно фарбувати лопасті ротора дуже складно: потрібно обрати погоду, коли вони не будуть обертатися, аби не наразити на ризик не лише птахів, а й людей. Автори пропонують фарбувати лопасті ще на етапі їх виробництва.
І по-третє, поки невідомо, чи не спостерігатиметься такий же ефект у разі, якщо використати не чорний, а, приміром, червоний (як у авіації) чи зелений (аби вони були менш помітні для людського ока) кольори.